RSS Feed

Dårlig student

Jeg leste en artikkel i en av gratisavisene, StudVest, om hvor vanskelig studenter egentlig har det; det å måtte finne en balanse mellom det sosiale og lesing, depresjoner og angst grunnet økonomi og eksamener. Teksten var skrevet på en morsom måte, men det kom godt frem hvordan forskning hadde funnet ut av litt av hvert når det gjaldt den generelle helsen til studenter; av alle i Norge som sliter med stress er andelen som er studenter hårreisende.

Som en får-bare-jobbe-en-dag-i-uka-fattig-, stresser-men-får-ikke-gjort-noenting-student, kan jeg jommenmeg skrive under på at det å være student, nei, det er ikke lett. Eksamenen 20. november er noe jeg ikke ser frem til, ikke bare fordi jeg aldri har vært noe særlig hoppende glad i eksamener, men fordi jeg ikke har eid et fnugg selvdisiplin (eventuelt «har ikke tid» eller «har ikke råd til bøkene!» eller «jeg er så sliten etter jobb..»). Forelesningene begynner nemlig ikke før kvart over tolv (med fri hver fredag). Nå er jeg fullstendig klar over at universitetets intensjon er at studentene skal sitte på lesesalen og lese og forberede seg til forelesnignene, men når man kommer rett fra videregående skole hvor man har vært vant med at det å gå til første time er det første som skjer om morgenen, kan det kjennes unaturlig å ikke sove helt til det absolutt siste minuttet før man må løpe for å rekke bussen. Ja, jeg sover til halv elleve (ti på elleve om jeg er så heldig) hver bidige dag, og da er det kanskje ikke så rart at det ikke er mye tid til å lese..? Jeg har ikke lest en eneste bok…

Noe av grunnen er nok også, dessverre, grunnet all energien som brukes på bekymringer av ulike slag: Hvor lenge kan jeg få denne hundrelappen til å vare? Hvor kommer de neste pengene fra? Skal jeg prioritere dyr bursdagspressang til venninen, eller må jeg bare la være å gå på festen? Dårlig samvittighet om jeg kjøper flaskevann fordi jeg glemte å ta med vann hjemmefra.

Man mister rett og slett lysten og konsentrasjonen til å gjøre noe som helst, da spesielt å lese titalls bøker fordi man MÅ.

Du skjønner kanskje at jeg sannelig sliter med å komme meg igjennom hele pensum til eksamensdagen i november. Håper det er flere som meg.

Jeg skriver forresten dette fordi jeg sitter og prøver å lese den danske pensumboken «Græsk skulptur – fra dædalisk til hellenistisk». Kommer ingen vei. Sukk.

About Fru Jones

Det er så mye å skrive.

5 responses »

  1. Ugh. Hardt. Jeg slet med å ha selvdisiplin da jeg studerte. Mintes kravene i videregående skole og syntes det var lettere å forholde seg til.

    Det med økonomien henger jo ikke på greip. Det er ikke enkelt å skulle jobbe ved siden av ettersom de jo ønsker at man er heldagsstudent, og samtidig er ikke lån og stipend nok til å leve av for mange. Et eller annet som har skjedd der som ikke virker helt gjennomtenkt.

    Du har min største sympati! Eksamen er helvete, men jeg håper du kommer deg gjennom det!🙂

  2. Takk! Det håper jeg også…

    Ja, og når man ikke har lån/stipend heller, så blir det trangt med penger.. Men det er jo igrunnen en veldig god ting å oppleve, har aldri hatt det så vanskelig før, men, fordi jeg nå har innsett at jeg kan klare meg uten alt dilldallet og fjaset jeg pleide å kjøpe, blir det forhåpentligvis ikke like ille igen noengang… *positive FruJones*

  3. uff ja vet du? Jeg har hatt de på samme måte, jeg blir sprø og jeg har enda mer fri enn deg! Jeg klarer bare ikke å sette meg ned å lese uansett…

  4. Det er en fin måte å tenke på, Fru Jones. Jeg har opplevd perioder med dårlig råd og synes egentlig det var lærerikt, selv om det var pyton mens det sto på. Greit å vite at penger faktisk ikke kommer av seg sjøl.🙂

  5. pensum på dansk er dOOOOOm

Legg igjen en kommentar

