RSS Feed

… nei…

Det er ganske lett å bli «manipulert» av internett. Det er ganske lett å bli fullstendig avhening av internett, da tenker jeg spesielt på spill eller, som i mitt tilfelle, ulike forum hvor man kan være helt anonym men likevel stille (kanskje heeelt tåplige, pinlinge) personlige spørsmål man aldri hadde turt å stille noen i virkeligheten. Eller bare være tilskuer og lese (kanskje de heeelt tåplige pinlige) personlige spørsmålene og svarene andre skulle skrive.

Selv lever jeg i en slags drømmeverden når jeg henger på disse foraene. Det er nesten som om jeg kjenner disse menneskene, de betror seg jo til meg, med de mest personlige ting, spør etter min mening… Og jeg spør etter deres. Og jeg får svar. Mange svar. Av disse oraklene som bare jeg kjenner, de er der, bare for meg… Og det er sant. Jeg tenker ikke på at kanskje venninner av meg, eller kanskje jentene jeg virkelig hatet på barneskolen kunne være den som svarer meg på mine spørsmål.

Da jeg skrev som en bisetning i en mail til Elisabeth at [aktuelle forum] er min bibel, og hun skrev, «ja, [aktuelle forum] er genialt», så var det litt av en tankevekker…

Av og til, når jeg sitter i kassa i butikken jeg jobber i, og (for eksempel) en gravid kvinne kommer og kjøper seg sjokolade, og smiler og sier hei, ja da kan jeg sitte og lure på om det er hun som har skrevet innleggene jeg har lest tidligere på dagen, «det var hun som lurte på om det å spise for mye sjokolade kan påvirke babyen», eller lignende.

Jeg flytter meg selv bare lenger og lenger bort fra et normalt sosialt liv, jeg sitter på datamaskinen oftere enn ikke, og virkelig lever meg inn i, forestiller meg at jeg er del av disse personenes liv og omvendt. Det er jeg jo selvsagt ikke. Eller, de er jo en del av mitt liv, det er jo dem jeg bruker mest tid på, ikke på meg selv, ikke på vennene mine, men disse «fiktive» personene jeg snakker med på internett. Hadde jeg møtt noen av dem i realiteten hadde jeg nok fornektet at det var disse personene jeg føler nesten er overmennesker fordi de kan svare på hva det måtte være.

Ja, nå var det ikke akkurat dette denne posten skulle handle om, men det får så være. Hei, det snør!

About Fru Jones

Det er så mye å skrive.

2 responses »

  1. Den nettsiden leser jeg faktisk hver dag, jeg finner alltid noe som jeg lurer på og får alltid svar. Ganske ofte er folk du ikke kjenner de beste å snakke med, for de kan ikke dømme deg i det hele tatt. Ikke mist det.
    🙂

  2. Hehe, kjenner til avhengigheten. Jeg lever nok litt vel mye i Bloggeland, for eksempel, men det er så hyggelig her!

Legg igjen en kommentar

