RSS Feed

Bedre enn du tror

Posted on

I forbindelse med skriving av skolesøknader har jeg måttet ta frem ”skryte av meg selv”-egenskapen som jeg som oftest ikke rører i med ildtang. Dessverre lever Janteloven i sin beste velstand, og mange føler at de ikke er gode nok, eller ikke burde skryte dersom de har utrettet noe spesielt.

Jeg har på hvert av de syv punktene i søknaden måtte ramse opp hva jeg har fått til og utrettet gjennom mitt relativt korte liv, og jeg er positivt overrasket, ja, overrasket, for dette er ikke noe en gjør hver dag; skriver liste over ting man er stolte og fornøyde av. Jeg har en mistanke om at mange er som meg, og fokuserer lite på hva man har gjort, kanskje heller på hva andre har gjort, men selv ikke fått til.

Jeg har faktisk gjort så mye jeg er stolt av, at det ikke er plass til alt på den fire sider lange søknaden. Og jeg er ennå ikke ferdig!

Dette er en oppfordring til dere som føler at det er lenge siden dere har følt dere bra over ting dere har fått til; skriv ned alt du kan huske at du har gjort, lite som stort, og føl deg vel. Dette er et råd jeg har lest i mange ”Få bedre selvtillit”-bøker, men jeg visste ikke at det ville være bra for selvfølelsen. Så kan du kanskje lagre listen på maskinen og ta det frem når du sitter en søndagskveld og depper fordi du føler deg litt ubrukelig?

Avslutter med et herlig fotografi tatt av den russiske revolusjonsfotografen Alexander Rodchenko:

Lily Brik, 1924
Lily Brik, 1924

About Fru Jones

Det er så mye å skrive.

4 responses »

  1. Veldig godt råd. Hør på fru Jones.

  2. Takk, Dr. Borg, man får noen briljante idèer i blant!🙂

  3. 😉 Klart! Det håper jeg du gjør også. Jeg har skrivekløe som aldri før!

Legg igjen en kommentar

