RSS Feed

Bare de dumme

Posted on

Jeg kom tjue minutter for tidlig til en forelesning her om dagen, og ble sittende ved siden av en jentegjeng som snakket om hva de skulle finne på etter at dette kurset var over. (Grunnen til at jeg spisset ørene og hørte ekstra godt etter var fordi en av jentene nevnte at hun ville inn på akritektskolen, hvor jeg har søkt meg inn. Grrr…) Samtalen gikk etterhvert over på hva de i hvertfall ikke skulle gjøre. Lærer. Nei, fysj.

«De som går på lærerskolen har ikke karakterer til annet,»

«Hvem er det som vil bli lærer?!»

«Bare dumme mennesker.»

Jeg har absolutt ingen planer om å bli lærer selv, men jeg må si at jeg reagerte ganske kraftig (inni meg) på mye av det disse jentene klarte å lire ut av seg.

Dum?

Dum?

Lærerens rolle i samfunnet er etter min egen mening en av de viktigste. Og dersom disse jentenes oppfatning av denne rollen er representativ for hva folk ellers mener om lærere og lærerstudenter, synes jeg dette er ganske foruroligende. Da må noe forandres, og statusen lærere har førhøyes.

Videre synes jeg det er noe ganske ekkelt over det å sitte og fordømme en «folkegruppe» eller andre menneskers valg. Det kan være mange ulike grunner til at noen velger å bli lærer. Det har ikke nødvendigvis noe som helst med karakterer å gjøre. Man skal ha en viss grad av sosial intelligens, men skal kunne mye, man skal ha tekk med mennesker og barn, grei selvtillit og være bortlæringsdyktig. Er dette noe å kimse av?

Eller er det faktisk slik at lærerne vi sender barna og ungdommene våre til er fullstendig sprø i nøtta?

Smart.

Smart.

About Fru Jones

Det er så mye å skrive.

3 responses »

  1. hei hei! følger nå med litt på bloggen din, kjekt å lese🙂 går greit her, kommer hjem i juni! sees da? ønsker deg en god påske!🙂 stor klem fra he.

  2. Helli!

    Jeg aner ikke hvordan jeg skal få tak i deg! Hadde vært så kjekt å få snakke med deg snart!🙂 Og så klart sees vi i juni. Klem

    (Ps: hvordan fant du bloggen..?)

  3. heia!
    henger på skype, jeg.. hø hø. er der ofte, så bare å komme innom for en prat🙂 fant bloggen din via IC sin blogg, faktisk🙂
    gleder meg til bergen. men da snakkes vi snart, hjemme igjen den 5.. klem klem!

Legg igjen en kommentar

