RSS Feed

P-piller som krymper testikler

Posted on

Selv om det regner, så er jeg så inderlig glad. Klokken er bare elleve på formiddagen, og jeg har hele dagen foran meg. Begynte med en tur, stakk innom butikken og kjøpte fersk frokost mens jeg hørte på Harry Potter på iPoden, og Shona, som hadde stått undet utenfor ble glad for å se meg igjen da jeg kom ut, at bare den logrende halen hennes gjorde dagen perfekt! Fri, frank og freidig, det er meg! Ja, utenom det faktum at leiligheten ser ut som en svinesti.

Forøvrig melder VG om at p-piller for menn snart vil lanseres – og det på tide! (Men jeg skal være litt kjedelig og si at jeg reagerer litt på utsagnet «Til nå har p-piller utviklet for menn vært hormonelle og gitt bivirkninger. Noen har gitt økt aggressivitet, og andre har ført til at testiklene har skrumpet. Dette frister ikke noe særlig for de fleste menn.» Jeg kan ikke, her jeg sitter, tenke på noe prevansjonsmiddel for kvinner som ikke har bivirkninger eller som er uten hormoner – med unntak av femidomet, som visstnok skal være ganske vanskelig og bråkete å bruke likevel. Men for all del – menns krympende testikler er mye viktigere enn kvalmen, hodepinen, humørsvingningen, blødningsforstyrringen, de ømme og hovne brystene, vektøkningen, ødemdannelsen, kvisene, blodproppen, den økte risikoen for hjerteinfarkt, den økte risikoen for brystkreft og livmorhalskreft som vi kvinner får av (den forventede) bruken av p-piller*. Nei, krympende testikler… Det kan vi ikke ha noe av! Jeg kan forresten avsløre at bivirkningene p-piller har på kvinner ikke frister særlig for oss heller. Wow. Jeg bare sier det, altså. I parentes.) Men det selvsagt flott at det kommer flere alternativer for mannfolka også. Helt ærlig!🙂

*Bivirkningene fant jeg på Wikipedia – men det var bare for å sette ord på dem. Alle kvinner som har vært borti pillene har nesten helt sikkert opplevd flere av dem!

Edit: Isobel og Lothiane har skrevet om liknende ting. Les, les!

About Fru Jones

Det er så mye å skrive.

16 responses »

  1. Herrejesus for en negativ vinkling.

    Få deg et liv.

  2. Ikke ubekymret

    Hvis testiklene krymper vil vel i prinsippet fertiliteten senkes permanent? Unnskyld oss for å engang ville ha egne barn…

  3. Ooooh yess! Husker tida med p-piller. Bivirkninger i fleng, og det er vel ikke så rart når det tilsettes noe som roter til hormonene våre. Husker jeg leste en bok som handlet om p-pillens historie, med innsyn i ganske alvorlige bivirkninger. Da de første pillene kom, var det flere dødsfall relatert til dem – men pillene var fortsatt i salg. Forskningen på menns piller ble stanset pga ett dødsfall. (Men nå har de visst satt igang igjen, utfra det VG skriver.)

    Skrumptestikler høres ikke helt bra ut, men er det farlig? Økt aggressivitet virker ikke særlig forlokkende, men jaggu er det mange damer som og blir mer aggressive av preventivene sine. Alt i alt virker det som at vi damer skal tåle litt mer enn menn.

  4. Hihi jeg har fått flere ekle kommentarer fra en del mannfolk på denne posten, som jeg har valgt å ikke legge ut (felles for dem er at mailadressen de oppgir er spam@….., så da kan de bare ha de så godt), de er visst litt hårsåre..

    Poenget mitt var bare at jeg synes det er rart at det er greit at vi propper kroppen vår full av hormoner – det kan da umulig være godt for kroppene våre over tid – mens «dette frister ikke noe særlig for de fleste menn.»

    Dessuten regnet jeg med at krympende testikler var en bivirkning som varte mens man brukte pillene, og at bivirningen opphører når man slutter, og at fertiliteten ikke senere ble alvorlig påvirket av dette – men igjen – dersom en kvinne går på pillen i flere år, for så å slutte fordi hun vil ha barn… Noen ganger får man ikke tilbake en normal syklus, og dermed kan det bli vanskeligere å bli gravid.

    Økt aggressivitet – vel… det er i hvertfall en bivirkning jeg definitivt har merket selv, og skjønner ikke hvorfor det ikke har vært mer oppmerksomhet rettet mot å forbedre pillene VI må bruke..?

  5. Helt enig med deg! Det er nok stadig en sånn holdning at vi som kvinner må ta det største ansvaret fordi det er vi som blir gravide, men det påvirker jo mennene rimelig mye også om det skulle bli resultat av sexen. Om de ikke vil engasjere seg i et barn, så må de i hvert fall regne med å måtte betale en god del kroner de neste 18 årene… Har sett mange menn klage på dette, men da forstår jeg ikke hvorfor de ikke er mer forsiktige.

    Jeg tror nok ikke det å stappe kroppen full av hormoner er særlig lurt i lengden, men hvilke alternativer finnes det egentlig? Det er ganske kjipt, synes godt de kan gjøre mer for å få til alternativer som ikke medfører rot og tull og bivirkninger.

    Jasså, det er noen som ikke liker det du skriver her?😉 Interessant. De vil ikke ha noe tull med nøttene sine…?😉

  6. Tilbaketråkk: Nøtteliten… « Under stjernene

  7. Jeg vil ikke ha skrumpeballer😦

    Dessuten.. bland din PMS med mine skrumpeballer samt økt aggresivitet.. dårlig blanding ja…😀

    Men skal vurdere det når det er heeelt safe, dere damer er jo vant til bivirkninger dere 😉

    (men.. når jeg leser listen over de bivirkninger du forteller om… begynner og lure jeg nå.. trodde dere kvinner var humørsyke med ømme brystvorter fra naturens side.. eller er det rett og slett meg???)

    Kos deg med din logrende venn🙂

  8. Heisann

    Dette blir for dumt Fru.Jones!

    Bivirkninger på p-piller er redusert så mye som mulig, og disse er heller ikke like farlige/alvorlige som bivirkninger ved tilsetting mannlige hormoner (større dose)

    Når det gjelder å tilsette mannlige hormoner (slik at egen produksjon av sæd stopper) har disse en rekke alvorlige bivirkninger.

    Her er noen av de:

    Bivirkninger:
    Kviser
    Fet hud
    Forstørret prostata kjertel
    Økt hårvekst
    Hårtap
    Hyppige ereksjoner
    Gynekomasti
    Smerter i brystene
    Væskeretensjon
    Høyt blodtrykk
    Økt kjønnsdrift
    Impotens
    Asosial atferd
    Økt blodvolum
    Forstørret hjerte
    Endret kolesterol verdier
    Sterilitet
    Pusteforstyrrelser
    Svimmelhet
    Økt svetting
    Hodepine
    Testikkelsmerter
    Nedsatt eller stanset testosteronproduksjon i kroppen
    Smerter i bena
    Smerter på injeksjonsstedet
    Diaré
    Mindre testikler
    Allergiske reaksjoner

    Dere er vell ikke interesserte i å ha en feit skalla gubbe med manboobs? Som i tillegg dør av hjertefeil når han er 50?
    Eller syns dere menn skal utsettes for disse bivirkningene kun fordi dere har bivirkninger på p-piller? Det høres bare for dumt ut..

    Disse pillene for menn kommer uansett ALDRI til å bli bivirkningfrie som media hevder.. Det som menes er at man prøver å fjerne de mest alvorlige.. ALT har bivirkninger..

    Og en ting til:

    Dere sier at kvinner utsetter kroppene deres for mer enn det menn gjør?
    Da tror jeg du må våkne opp fra din lille verden og innse hvor mye stoffer en gjennomsnittlig kar får i seg i forbindelse med trening..

    Hilsen en som er spent på om du legger ut denne kommentaren.

  9. Stoffer i forbindelse med trening..?

    Er det snakk om frivillig doping for å få støre muskler? I så fall: Null sympati whatsoever.

    Men siden man da er ganske enige om at bivirkninger er no dritt så må det vel være greit at man kutter ut hormonpreventiver. Kondomer og avholdenhet, det er nok tingen!😉

    For min del er jeg så drittlei menn som ikke vil ha noe ansvar i livene sine, at avholdenhet kommer ganske naturlig.

  10. Nei jeg tenkte ikke på ulovlige dopingmidler nei..

    Lykke til med streiken din Lothiane!

  11. Takk, Tore.🙂 Det blir neppe vanskelig.😉

  12. Rugombossa Ndambara

    Hvor er vi nå?

  13. Ja, for all del. Varige men på kjønnsorganer < ekstra kilo.

    Ærlig talt.

  14. unnskyld meg til dere mannfolk, jammen er dere mannfolk oppfører dere verre enn sutrete jenter. Hvorfor skal det være allmenn akseptert at vi må ha piller mens dere skal slippe? det må faktisk to for å lage et barn, hvis dere er redde for å få bivirkninger, tror dere ikke vi er det?? om vi lever i en boble? tvert i mot, det er dere som gjør det, som tydeligvis har trodd at kvinner tygger disse pillene uten å få bivirkninger!

  15. Thnx, Galithralia.😉

  16. ingen årsak😉 ble litt sint da eg så enkelte av de kommentarene

Legg igjen en kommentar

